Sözlü Tarih: Messi ve Meşhur "Peçete" Hikayesi

 



"Barcelona'da, 14 Aralık 2000 tarihinde, FC Barcelona sportif direktörü Carles Rexach; [Josep Maria] Hinguella ve Horacio'nun [Gaggioli] huzurunda, işbu vesileyle, kendi sorumluluğu altında ve karşıt görüşlere bakılmaksızın, üzerinde mutabık kalınan miktarlara uymamız şartıyla, Lionel Messi isimli oyuncuyla anlaşmayı kabul eder." 

Barcelona'da oynanan bir tenis maçının ardından bir peçeteye karalanan yukarıdaki sözler futbol tarihine geçmiştir. O zamanlar Barça'nın sportif direktörlüğünü yapan Rexach tarafından Jorge Messi'ye, Katalan kulübünün oğluyla anlaşmaya kararlı olduğuna dair güvence vermek amacıyla, aceleyle yazılmışlardı. Rexach, menajerler Hinguella ve Gaggioli gibi, peçeteyi tanık olarak imzaladı. 

Messi'nin babası, Barça'nın anlaşmayı tamamlama yolundaki tereddütleri nedeniyle oğlunun geleceği konusunda endişeliydi. Camp Nou'da, perde arkasında 13 yaşındaki bir çocuğu transfer etmenin yararları hakkında bir tartışma vardı ancak 2000 yılının Eylül ayında kentte oynanan bir deneme maçında onu birkaç dakika izlemesinin ardından Rexach harekete geçmeleri gerektiğine ikna oldu. Messi'nin başka bir yere gitme ihtimali ortaya çıktığında, Real ve Atletico'nun ona teklif sunma ihtimalinin varlığıyla birlikte Rexach, aileyi yatıştırmak için kontrolü ele aldı.

Aradan yirmi yıl geçti. Messi, Barça için 600'den fazla gol attı ve Xavi'nin elindeki 767 ile en çok maça çıkma rekorunu kırmaya çok yakın -- ayrıca an itibariyle, Pele'nin "bir kulüp için en çok gol atma" rekorunu kırmaya 2 golü kaldı. İlaveten 6 kez dünyanın en iyi futbolcusu seçildi ve birçok kişi tarafından, tüm zamanların en iyi futbolcusu kabul ediliyor.


Messi'yi keşfetmek


Messi, doğduğu şehrin takımı olan Newell's Old Boys'a 1994 yılında 6 yaşında katıldı ve daha o yaşta göstermeye başladığı inanılmaz yeteneklerini bize gösteren videolar o zamandan beri viral oldu. Bununla birlikte, haberler o zamanlar bu kadar hızlı yayılmıyordu ve Rosario dışında pek tanınmıyordu. Büyüdükçe kulaktan kulağa duyuldu fakat Messi'ye büyüme hormonu eksikliği teşhisi konmuştu ve vücudunun düzgün bir şekilde büyüyüp gelişmesine yardımcı olmak için tedaviye muhtaçtı -- bu durum, River Plate'in de içinde bulunduğu Arjantin kulüplerini Messi'den uzaklaştırdı. Başarı garantisi olmayan bu çocuk için pahalı bir tedaviydi. Ya karşılayamayacakları, ya da riske girmek istemedikleri bir tedaviydi ve Messi'nin de tedavi için ödeme yapmak isteyecek bir kulübe ihtiyacı vardı.

Messi'nin şansı 1998 yılında, uzun yıllardır Barcelona'da yaşayan Arjantinli Gaggioli'nin Rosario'daki iki kişiden, Fabian Soldini ve Martin Montero'dan telefon almasıyla değişti. İki yıl sonra (Maradona da dahil, birçok Barcelona transferinde payı bulunan bir menajer olan) Minguella ve Rexach'ın da yardımıyla Messi ailesi Barcelona'ya geldi.  


Gaggioli: Her şey 1998'de, Rosario'da bir futbol okulu sahibi olan iki tanıdığım, Soldini ve Montero'nun bana o çocuktan bahsetmesiyle başladı. Onun hakkında konuşmak için beni ilk aramalarında Messi 11 yaşındaydı. Ben 12 ya da 13 yaşına gelene dek beklenmesi taraftarıydım, çünkü o zamanlar henüz çok ufaktı. Gelişmek için iğnelere ihtiyacı olduğunu benden hiç saklamadılar. Videolar yollamaya devam ettiler.  

 İşler ilerlemeye başladığında Buenos Aires'te bir toplantı düzenledim ve menajer Juan Mateo, Porto Alegre'den geldi. Barcelona'da denenmesi için Minguella'ya bir video göndermek hakkında konuştuk. Messi'nin ailesi Soldini ve Montero'ya büyük bir kulüp ve hep birlikte gidip yaşayabilecekleri bir şehir istediklerini söyledi. Bu da Barcelona'ydı çünkü ben o zamanlar oradaydım, ama Madrid'deki bir kulüp de olabilirdi. Çünkü o zamanlar Madrid'e taşınmak için bir teklifim vardı ama sonuç alamamıştım.

Şubat 2000 itibariyle Lionel'in nasıl bir oyuncu olduğuna dair videolar görmüştüm ve çocuğun ne kadar iyi olduğunu biliyordum. Madrid'de çalışma imkanım belirdi, onu Real ve Atletico'ya önerebilirdim ancak Barcelona kentinde kaldım ve Rexach deneme teklifini kabul etti. 

Minguella: Juan Mateo, her zaman futbol dünyasında en çok güvendiğim insanlardan biri olmuştur. Rosario'da, Newells'ın genç takımında oynayan yetenekli bir çocuk bulduğunu, topu her aldığında doğrudan kaleye gittiğini bana telefonda söyleyen oydu. Teknoloji şimdiki gibi değil tabii. Artık dünyanın herhangi bir yeriyle bağlantı kurabilir, her şeyi ânında görebilirsiniz. Ama o zamanlar ancak bazı videolar çekip evime yollamalarını sağlamak zorundaydım. 

Görüntüleri izlediğimde neredeyse inanamadım. Çok küçüktü ancak olağanüstü bir yeteneğe sahipti; topu ayağına yapıştırıp kaleye doğru ilerliyordu. 


Rexach: Gaggioli benimle Messi hakkında Montevideo'da konuştu. Brezilya'da bazı oyuncuları izlemiştim. Barcelona'ya dönmeden bana planlarımı değiştirmem ve bir fenomeni görmem için Rosario'ya gitmemi söyledi. Yaşını ve pozisyonunu sorup bana "13" dediğinde acele etmedim... ama onun hakkında coşkuyla konuşması beni etkiledi. Bu yüzden o anda eleştirilebilecek bir karar verdim: Horacio'ya, çocuk ve ailesi için Barcelona'ya bir gezi düzenlemesini istedim. Böylece birkaç hafta onu deneyebilirdik. 

Bir öğleden sonra onu Mini Estadi'de izleyene dek --gününü tam hatırlamıyorum-- Messi hakkında hiçbir şey bilmiyordum. Genç takımlardan bazı çocuklarla bir maç ayarlanmıştı. Messi şehre geldiğinde çocuğun deneme maçına çıkacağını ancak benim başka bir yerde olmam gerektiğini --sanırım Avustralya'ydı-- söyledim ve dönene dek işe dahil değildim. Sonradan birkaç maçta oynadığını duydum ama kimse bir karar vermeye yeltenmemişti. 

Asla unutmayacağım şey, normalde sahanın etrafını gezmek için gereken 3-4 dakikanın benim için 15 dakikaya dönüşmesiydi: Çünkü topla yaptıklarını, hareketlerini, driplinglerini ve vizyonunu görüp onu izlemek beni şaşırtmış ve heyecanlandırmıştı. Kimse bana söylemeden, bu kişinin o olduğunu biliyordum, çünkü açık ara sahadaki en kısa oyuncuydu ve onda farklı bir şey görebiliyordum. Kulübeye indim, oturdum ve oradaki iki hocaya şöyle dedim: "Onu kaçırmayın. Hiç düşünmeyin bile. Biri sorarsa, onlara bunun benim kararım olduğunu söyleyin."

Gaggioli: Onu ilk gördüğümde ne kadar ufak olduğunu anlamadım. 16 Eylül'den 30 Eylül'e dek deneme için Barcelona'ya gelmişti. Jorge Messi, Soldini ve ben, maçları birlikte izledik. Lionel hemen göze çarpıyordu. Topa kimsenin dokunmadığı gibi dokunuyordu. Biraz gergindi ama çok geçmeden rahatladı. Harika bir deneyimdi ve Rexach, kulübün onu transfer etmesi gerektiğine çoktan ikna olduğunu söyledi.  

Joan Gaspart (2000-2003 arası Barcelona başkanı): Messi'nin kim olduğunu bilmiyordum. Ona ilk gördüğüm andan itibaren vurulduğumu söylemek çok kolay ama böyle olmamıştı. Bana anlatan Rexach'tı, tüm övgüyü hak eden o. Bana geldi ve Arjantinli bu olağanüstü çocuğun elimizden kaçmasına izin veremeyeceğimizi söyledi. Gördüğü hiçbir şeye benzemediğini söyledi. Ve Rexach gibi bir sportif direktör bunları söylüyorsa... Ona yalnızca izin vermedim, yapması için cesaretlendirdim de. 

Ve tekrarlıyorum: Bunu Leo hakkında hiçbir şey bilmeden yaptım. 


Messi'yi kaybetme riski


Rexach'ın, Barça'nın Messi'yle imzalaması gerektiğine olan inancına rağmen, Eylül ayındaki denemenin ardından kulüp biraz ağırdan almaya başladı. Bu kadar genç birine yatırım yapma konusunda şüpheler vardı. Messi ve ailesi Barcelona ile Buenos Aires arasında kalmıştı ve zamanla Barça'dan haber gelmeyince endişelenmeye başladılar. 

Noel dönemi yaklaşırken, Messi'nin İspanya'ya gelmesine yardım eden kişiler onu diğer kulüplere önermeyi düşünmeye başladı. Real Madrid ve Atletico Madrid'in adı geçiyordu.


Gaggioli: Rexach, tıpkı hormon tedavisi için ödeme yapmaya başlayan Joan Lacueva gibi, onunla anlaşmaya çoktan karar vermişti ancak kulüp karar vermemişti. Onu transfer etmenin çılgınlık olduğunu söylüyorlardı. Barcelona'da işler hiç iyi gitmiyordu ve kulüp, iflasın eşiğindeydi. Montero sorunları çözmek için Kasım ayında geldi fakat başaramadı. Montero daha sonra beni aradı, Rexach ile konuşmamı ve daha fazla dayanamayacağımız konusunda onu uyarmamı söyledi. Eğer imzalamayacaksak, Messi'nin Real Madrid veya Atletico ile denemelere gideceğini söyledi. 

Rexach: O sırada Messi'yle ilgilenen başka takımlar olup olmadığını bilmiyorum, pek sanmıyorum. Elimizde, daha önce hiç görmediğimiz türden bir çocuk vardı. Bilmiyorum -- bir lütuf kadar, risk içeren eşsiz bir şanstı da aynı zamanda. Kulüpten bana şöyle dediler: "Dinle, Charly. Daha 13 yaşında ve ileride ne olacağını bilmiyoruz..." Bu kadar küçük bir çocuk için risk almak istemediler. Ama başka bir yere gitmesini engellemek ve daha sonra pişman olmamak için onunla anlaşmak gerektiğini biliyordum. 

Minguella: River Plate onu birkaç gün denedi ama imzalamamaya karar verdi. Bu nedenle, Barcelona'ya seyahat şansı ortaya çıktığında, Messi'nin babasının pek fazla düşünmesine gerek yoktu. 

Denemenin bir kısmı, Messi'nin yaşındaki ve bir üst yaş grubundaki çocukların katıldığı bir maçtı. Rexach ile, Barcelona'ya gelen çocuk hakkında konuştuktan sonra ayarlandı. Yapabilecekleri en iyi şey, onu izlemekti. Charly başkandan onay almıştı ve zaten bir Barça efsanesiydi -- bu yüzden Messi'ye bir şans daha vermek için ondan daha uygun birisi yoktu. 

Rexach onu gördüğü anda reaksiyon verdi. Birkaç dakika sonra onunla anlaşılması gerektiğini, benzersiz bir oyuncu olduğunu söyledi. Ayrıca o maçta Quimet Rife ve akademide çalışan başka eski Barça oyuncuları da vardı. Messi herkesten farklıydı ve Juan Mateo'nun bana yolladığı videoda gördüklerimi doğruladı: Daima kaleye gitmek istiyordu. 

Gaspart: Deneme hakkında hiçbir şey bilmiyordum ve Rexach ile konuştuktan sonra bile kimseye danışmadım. Kararın ona kaldığını zaten söylemiştim... Başkan olarak son söz elbette benim olmalıydı ama Charly'nin hakkını vermek gerek. 

Messi'nin imzası, kulüp için gerçekten çok zor bir gelişme olan Figo'nun gidişinden birkaç ay sonra gerçekleşmişti. O Ağustos ayında gerçekleşen hiçbir şeyin başkasının başına gelmesini dilemem ve tahmin edebileceğiniz gibi, o anda Messi, kulübün bir önceliği değildi. 

Lojistik koşulların farklı olduğunu hatırlıyorum, çünkü babası Jorge, Leo'nun bir dairede onunla yaşamasını istiyordu. La Masia'daki diğer çocuklarla birlikte değil yani. Rexach, bir istisna olarak, bunun yapılabileceğini; küçük sorunlara takılmamamız gerektiğini ve bunu yapmak zorunda olduğumuzu söyledi. 





Peçeteye atılan imza

 

Aralık ayı ortalarında, Messi'nin babası Jorge özellikle gergindi. Barcelona'dan haber gelmemesi, oğlunu transfer etmek için istekli olmadıklarına inanmasına sebep oluyordu. Kulübün, ender görülecek bu yeteneği elden kaçırabileceğini hisseden Rexach, Messi'nin başka bir yere gitmeyeceğinden emin olmak için devreye girdi.


Rexach: Jorge kulübün onları oyaladığını düşündü. Orada değildim ve tam olarak neler olduğunu bilmiyorum ama Jorge ile buluştuğumda hiçbir şeyden emin olmadığını gördüm. Sanırım kulübe güvenememişti ve çaresiz görünüyordu. Bu yüzden bir akşam Minguella ve Horacio ile Pompeya Tenis Kulübü'nde tanıştım ve Jorge ile telefonda bana şöyle dedi: "Eğer bu iş yakında çözülmezse Arjantin'e gidiyoruz. Buenos Aires'e dönmem gerekiyor ve herhangi bir gelişme olacağını sanmyorum." O anda çabucak karar vermem gerekiyordu ve kararımı verdim. 

Peki neden bir peçete? Çünkü elimde sadece bu vardı. Jorge'yi rahatlatmanın tek yolunun bir şey imzalamak, ona bir kanıt sunmak olduğunu gördüm; bu yüzden garsondan bir peçete isteyip şunu yazdım: "Barcelona'da, 14 Aralık 2000 tarihinde, FC Barcelona sportif direktörü Carles Rexach; [Josep Maria] Hinguella ve Horacio'nun [Gaggioli] huzurunda, işbu vesileyle, kendi sorumluluğu altında ve karşıt görüşlere bakılmaksızın, üzerinde mutabık kalınan miktarlara uymamız şartıyla, Lionel Messi isimli oyuncuyla anlaşmayı kabul eder."

Jorge'ye imzamın olduğunu, tanıkların da bulunduğunu, ismimle doğrudan sorumluluk alacağımı, konuşacak başka bir şey olmadığını ve birkaç gün sabretmesi gerektiğini söyledim, çünkü Leo zaten kendisini bir Barça oyuncusu olarak görüyordu.  


Minguella: Barcelona'da, Montjuic'teki Pompeya Tenis Kulübü'nde tanıştık. Tenis oynadıktan sonra bir süre sohbet ettik. Horacio da oradaydı. Bir şey yapılması gerektği kararına vardık. Rexach'ın dehası işte: Tenis kulübünde, elde kağıt olmadan, peçeteyi kapıyor, sözleşmeyi hazırlıyor ve hepimiz imzalıyoruz.

Bundan hemen sonra, başkanın adamlarından birinin belgeyi imzaladığını ve çocuğun burada kalacağını doğrulamak için Leo'yla birlikte şehirdeki Plaza Hotel'de kalan Jorge Messi'yle konuştum. Messi ailesi, Barça'nın sessizliği nedeniyle çaresiz durumdaydı -- ama o anda her şey açıklığa kavuştu. 

Gaggioli: Peçete, avukatlarımın söylediğine göre yasal olarak geçerli bir belgeydi ve herkesin hayatını değiştirdi. Şimdi Andorra'da bir bankada korunuyor -- tarihî bir belge bu ve korunması gerekiyor. Bununla birlikte, bu belge var olduğu için Barça'nın aileyi şehre davet eden bir mektup yolladığı da belirtilmeli. Joan Lacueva, 2001'in Şubat ayında tüm ailenin Katalunya'ya gelmesi gerektiğini söyleyen 10 satırlık bir mektup gönderdi.

Gaspart: Peçete, Jorge'ye endişelenecek bir şey olmadığını açıkça belirtmenin etik bir yoluydu. Resmî olarak hiçbir işe yaramadı ama bu, başkan yardımcısı Paco Closa'nın yaptığı ilk sözleşmeyi imzalamadan önceki adımdı.


Başlangıç ve tedavi


Peçete, destanın sonunun sadece başlangıcıydı. Messi'nin resmen bir Barça oyuncusu olması bir ayı bulacaktı. Kayıt sorunları nedeniyle Mart ayına dek resmî bir maça çıkamayacaktı. 

Amposta'ya karşı oynadığı maçta, 9 numaralı formasıyla kulüpteki ilk resmî golünü attı. Kulüpteki herkes, çok geçmeden ellerindeki oyuncunun seviyesini anladı ve diğer büyük Avrupa ekiplerinin onu kandırmaya çalışması da pek zaman almadı. Messi, hormon tedavisinin masraflarını kabul ettikleri için minnettar olarak Barça'ya sadık kaldı. 

Messi'nin tedavisi, her gece bacaklarına büyüme hormonu enjekte etmeyi içeriyordu. Ne kulüp, ne de Messi rakamları doğrulamasa da, tedavinin tam maliyetinin ayda 1000 Euro civarı olduğu bildirildi. 



Rexach: Yabancı statüsünde olduğu için bir süre ilk maçına çıkamadı ve babası ülkeye kaydolana dek resmî maçlara çıkamadı. Oynayabilmesi için evrak işlerini halletmek zorundaydık ama peçeteden sonra rahatlamıştım -- Jorge de öyle. 

Minguella: İlk maçına çıktığı Mart ayında çözülen bazı ufak bürokratik sorunlar vardı. Yabancıydı ve 18 yaş altındaydı, bu yüzden izin sahibi olması gerekiyordu. U-13 A takımıyla idman yapmasına rağmen, U-15 B takımıyla birlikte oynaması daha normal olmasına karşın, ilk maçını U-13 B takımıyla yaptı. 

Gaggioli: Newell's da, River Plate gibi, hormon tedavisini ödemeyi reddetmişti. Lacueva tedavinin ilk aşamasını ödedi ve bundan sonra her şeyin sorumluluğunu Barça üstlendi. Düzenli olarak oynamaya başladığında Juventus, Inter Milan, Liverpool ve Real Madrid gibi tüm büyük kulüpler onu almak istedi ancak en çok yaklaşan Arsenal olmuştu. Arsene Wenger ile akşam yemeği bile yedik. O sıralarda Messi'nin yakın arkadaşı Cesc Fabregas, Arsenal'e transfer olmuştu. 

Rexach: Hormon tedavisi mi? Bakın, imzalama işini ben üstlendim -- geri kalan her şeyi kulüp yaptı. Elbette bir maliyeti vardı ama aşırı değildi ve bunun için endielenmedim. Kulübün sorumluluk alması gerektiğini açıkça belirterek "İmzayı attı, gerisini siz halledebilirsiniz" dedim.

Gaspart: Büyüme tedavisinde, hormon işinde özel bir şey olmadı. İnsanların kötü niyetli cümlelerine aldırmayın. İmza, tedaviyle alakalı diğer maddelerle onaylandı ve o günden itibaren Messi'nin kulüpte normal bir hayatı oldu. Bir süre için şüphelendiğim şey, başka bir kulübün onu almak istemesiydi. Kim olduğunu söylemeye gerek yok. Bunun gayet açık olduğunu düşünüyorum.

Başkan olarak Messi'nin tadını çıkarma şansı yakalayamadım. Ondan faydalanacak kadar şanslı değildim veya bazıları benim zamanımda ilk maçına çıkmış olsa da Andres Iniesta, Victor Valdes, Xavi ve Carles Puyol gibi oyunculardan da -- ben özellikle ayrılabilecekleri zaman Puyol ile Xavi'nin kulüpte kalmaları için uğraştım ve Louis van Gaal yollamak istediğinde Valdes'i kulüpte kalmasını sağladım. Bu şehirde doğan ve akademiden çıkan oyunculara gözkulak olmak kulüp için her zaman önemlidir.

Messi ailesi ile olan ilişkilerden memnunum -- Jorge ve Leo her zaman Barça ile çok yakın oldu. Kulübün Leo'yu bünyesine katma şansını anladılar ve her zaman minnettar oldular.





(Orijinali için şuradan.)

Yorumlar