Sözlü Tarih: Klasik Suns Formasının Dönüşü

 


(Orijinali için şuradan. Bu sezonun başında yayınlandığı notunu düşelim.)


Ligin bugüne dek oynanan 75 sezonu boyunca, tüm taraftar kitlelerinin diğerlerinin üstünde tuttuğu tek bir forma var. Bu şüphesiz, Phoenix'in 90'larda giydiği, üstünde hareketli ve parlak bir basketbol topnun yer aldığı forma.

Suns, 20 yılı aşkın bir süredir ilk kez Salı günü bu formayı tekrar giyeceğini duyurdu ve tasarım, 2022-23 sezonu boyunca Nike Classic Edition kategorisinde yer alacak. 




1992-93 sezonunda ilk kez görücüye çıkan formayı taşıyan oyuncuların başında, Suns'ı tarihinde ikinci kez NBA Finalleri'ne çıkarmak için uğraşırken bu normal sezon MVP'si ödülünü kazanan Charles Barkley vardı.  


Orijinal Tasarım

Suns'ın 1968 yılında kurulmasından bu yana takım, vadinin ikonik günbatımı tonlarından ilham alan basit bir mor ve turuncu renk ikilisini kullandı.

1990'ların başında, Jerry Colangelo önderliğindeki kulübün yeni sahibi, Suns kimliği ve markasını elden geçirmek istiyordu. Suns ile birlikte eskiz sürecini yöneten, NBA'in ilk yaratıcı direktörü Tom O'Grady ile New York'taki NBA tasarım ofisinden yardım istediler. 

Hadi başlayalım..



Tom Ambrose (dönemin Phoenix Suns pazarlama müdür yardımcısı): Eski Colesium'dan [Arizona Veterans Memorial] çıkıp şehir merkezindeki yeni salona taşınıyorduk, yani forma değişikliği için asıl itici güç buydu. Jerry Colangelo gerçekten teni, temiz ve modern bir görünüm istiyordu.

Jerry Colangelo (1992 yılında): Yeni salonun açılışıyla birlikte logomuzu ve formalarımızı değiştirmenin tam zamanı olduğunu düşünüyoruz. Çeyrek asır sonra, Suns tarihinin ilk bölümünün kapanışı bu. Yeni salonun doğasını ve Phoenix'in büyümesini yansıtmak için modern ve cesur bir şey yaratmak istiyorum. Ve yakın zamanda yeni bir logo ve forma konusunu ele almak istemiyorum.

Mark West (dönemin Suns pivotu): Yeni bir şeye sahip olmak etkileyiciydi. Gerçekten yeni yıl için beklediğimiz çok şey vardı. Yeni formalar çıkıyordu, Charles takıma katılmıştı, yeni bir salona geçiyorduk ve herkes büyük bir heyecan içindeydi... Ayrıca Paul Westphal takımın yeni koçuydu. O sezona başlarken her şey yeniydi.  

Ambrose: Eski formalarımızda Western tarzı bir yazı tipi ve kuvvetlice parlayan bir güneş vardı ama şortun yan tarafındaydı bu. Değişiklik istedi. Bazı fikirleri görmek istedi. Bunu bir araya getirmek bana düştü. Her zaman Colangelo'ya ve Dick Van Arsdale'e danıştım.

Graham Wincott (Suns pazarlama direktörü): Takımın 25 yıllık tarihinde, o güne dek formalar hiç elden geçmemişti. Gerçekten, sadece font, 1968'teki fonttan 1973'teki Western tipi fonta geçmişti. 90'lara girerken, Suns tam olarak 90'ları yansıtan bir formaya sahipti. Geriye dönüp bakarsanız, herkesin karikatürümsü formaları vardı ve bu forma, muhtemelen o dönemin ikonik formalarından biriydi.




Ambrose: Birçok farklı şeye baktık. Hattâ renkleri mor ve turuncudan gümüş ve koyu maviye değiştirmeyi bile düşündüm. Pek çok farklı olasılığı araştırdık... Ama bu oldukça çabuk bir şekilde reddedildi [gülüyor]. 

West: Artık tarz değişmişti. Jordan dönemiyle birlikte daha uzun şortlar ve daha canlı renklere sahip formalar vardı. Tüm bunlar o yılın aurasına ve formalarına eklenmişti. 

Ambrose: NBA'in çok yakın çalıştığımız bir tasarım departmanı vardı ve her türlü fikri ortaya attılar. Bunlardan biri de gotik tarzdı ama kabul görmedi. Parlayan güneşi bir şekilde formanın üstünde bir yerde tutmamız gerektiğine karar verdik. Küçük komitemiz böyle düşünmeye devam etti ve NBA tasarım departmanını bir süre meşgul ettik. Sonra buna herkes onay verdi, bu kadar. 

West: Her zaman Bulls formalarının güzel olduğunu düşünmüşümdür ve artık o alanda rekabet edebilecek bir şeye sahiptik. Formalarımızı gören birisi, hemen onu satın almak istiyordu. Eski formalarımız için böyle bir şey söz konusu bile değildi. 




1992-93: Çıkış Sezonu 


Suns'ın lig tarihindeki en iyi derecesinin başlangıcı, evinde Clippers'a karşı alınan galibiyetle gerçekleşti ve Barkley, Phoenix'teki ilk maçında, sadece 16 şutta 37 sayının yanında 21 ribaund ve 8 asist kaydetti. West, taraftarların maçın ortasında, yeni formaların salondaki mağazada satışa çıkıp çıkmadığına bakmak için koltuklarından ayrıldığını hatırlıyor. 

Suns sezon sonunda final serisini Jordan'ın Bulls'una altı maçın ardından kaybederken, oyuncular ve yöneticiler, kulübü şehrin dört bir yanında başka bir konuma taşıyan çılgınlığı ve enerjıyı aynı şekilde hatırlıyor. 

Şehir merkezindeki binalarda geceleri ofis ışıklarından "Suns" yazıldığı görülüyordu. Final serisini kaybetmelerinin ardından Phoenix merkezinde 300.000'den fazla kişinin katıldığı bir geçit töreni düzenlendi. Yeni formalarla gelen başarı, takıma ilk kez ülke çapında bir taraftar kitlesi kazandırmıştı. 



West: Yeni salona gidip de Charles'ın takıma eklenmesinin ardından beklentiler, en azından benim kafamda, şampiyon olacağımız şeklindeydi... Eğer Charles Barkley'yi takıma katarsak, bunun bizi finale taşıyacak hamle olduğunu düşünüyorduk. Öyle de oldu.

Wincott: Final serisi bizim için gerçekten büyük bir dönüm noktasıydı. 1992-93 sezonu, Dream Team'in Barcelona Olimpiyatları'na katılmasından ve NBA'in dünyaya açılmasından sonraki ilk sezondu. Suns son dört sezondur arka arkaya 50 galibiyet sınırını aşıyordu. 

O sezona girerken Suns, Charles Barkley'yi kadrosuna katmıştı ve bu, onların ligi en iyi dereceyle bitirmesini sağlayıp kendisine de normal sezon MVP ödülünü getirdi. Bu gelişmeler, dünyadaki çoğu insana Phoenix'in nerede olduğunu gösterdi ve basketbol yükselişe geçmişken bizi de tanınan bir isim haline getirdi.

West: O zamanlar yeni formaları çıkan diğer takımlar için bile büyük tanıtım kampanyaları yapılmazdı.

Wincott: Resmî bir tanıtım bile yapılmadı. Sezonun açıldığı akşam, takım onları tanıtmış oldu. Formalar maç gününe kadar gelmemişti bile. Numaraları tam bilmiyorlardı ve maç günü bir terzinin onları düzeltmesi gerekmişti. Sonra oyuncular bu formalarla sahaya çıktılar.



West: Farklı ve oldukça havalı görünecek bir şeye sahip olduğumuz için çok mutluyduk. 

Ambrose: Her şeyin yolunda görünmesi iyi bir karmaya işaret ediyordu.

West: Tasarım, o dönemler için çok fazla canlı ve tazeydi. İkisini birbirinden ayıramazsınız -- biz de iyi oynuyorduk, maçlarımızı kazanıyorduk ve izlemesi heyecan veren bir takımdık. Tüm bunlarla birlikte, bu forma üstünüzdeyken, bunları yapan bir takımı temsil ediyordunuz.

Tom O'Brady (NBA yaratıcı direktörü): Korkum, formanın her boy ve ebatta oyuncun üstünde iyi görünmeyeceği üstüneydi. Gelgelelim bu bir sorun olmamıştı ve Charles Barkley'yi yeni formalarla gördüğümde ne kadar havalı olduklarına ve tasarımların temelde takımlar için yeni markalaşma adına nasıl yeni çığırlar açtığına şaşırdım.   




Güneşi Geri Getirmek


Lig, yıllık yıldönümü takvimini dört gözle beklerken, 'Classic Edition' adı verilen eski formaların yeni versiyonları için her sezon belirli takımlara öncelik sunuyor. Tipik olarak, takımlardan yıldönümlerini 5 veya 10 yıllık artışlarla kutlamaları istenir, bu da Suns tarihindeki en büyük takımlardan olan 30 yıl önceki ekibi onurlandırması ve anması için zemin hazırlamıştı. 


Wincott: Bu, yıldan yıla değişen bir yaklaşım, ancak biz yaptığımız her şeyin arkasında bir amaç ve hikaye olmasını istiyoruz. Bir anlamı ve devamlılığı olmalı. Bir formayı öyle tanıtıp geçmeyeceğiz; bir hikaye olmalı.

Son 6-7 sezonun planlamasına girerken, yükselişteki bir takıma sahip olmanın paralellikleri ve All-Star bir oyuncunun gelip onları Finaller'e taşıması -- ortada çok fazla sinerji vardı.



2021 Finalleri kampanyası için Dan Majerle'yi çağırdık ve daha yeni başlıyorduk, çok mantıklı gelmişti.

90'larda kendini kabul ettirmiş, tüm o dönem boyunca bu formalarla 10 yıl boyunca playoff'ları kaçırmayan bir takımı, otuzuncu yılında onurlandırmaktan daha iyi bir şey düşünemezdim.

Yeni tasarım kabul edildi ve farklı boyutlar için koltuk altına sabitlenmesi adına birçok çalışma yapıldı. Formalar vücuda daha çok oturuyor ki bu, en büyük endişelerden biriydi.

Fontu ve güneşi yaratıp, yine de formanın etkisini azaltmamak nasıl mümkün oluyordu? Bu, Nike'ın eski tasarımları modernize ettiği örnekler arasında en zorlu işlerden biriydi ancak muazzam bir iş çıkardılar. Neredeyse tasarımın doğrudan bir kopyası. 




Heyecan


1992-93 normal sezon ve playoff boyunca Suns, yeni mor formayı toplam 52 kez giydi. Çünkü sadece iki seçenekleri vardı: İç saha maçları için geleneksel beyaz forma ve deplasman için mor forma.

kulüp, bu formayı en fazla 20 kez giyebileceklerini söylüyor. Takımlar temel renkleri ne olursa olsun, seçtikleri formayı giyerler, deplasman ekibi de ona göre zıt bir renk seçer; fırsatlar olacaktır. 


Wincott: En az 4 maçta giyilir, ama biz bunun ötesine geçeceğiz. Şu anki haliyle, içerideki maçların en az dörtte birinde onları giyeceğiz. Deplasmandaki rakiplerimizin neyi seçtiğini gördükten sonra, kesinlikle bazı dış saha maçlarında da kullanacağız. Bununla birlikte, bu temanın hakim olduğu akşamlar da ayarlanacak.

West: Benim için onlar --önyargım var, şüphesiz-- Suns'ın sahip olduğu en güzel formalar. 

Wincott: Yaptığım her ankette, bu formanın mor versiyonu, takım tarihinin en popüler forması. Tarihsel açıdan, bu forma bir numara ve beyaz versiyonu da ikinci sırada. Siyah versiyonu da üçüncü sırada. Diğer hepsi sonra geliyor. 

Ambrose: Hâlâ işe yarıyor. Eskisi gibi kocaman harfler ve isimsiz formalara dönüş yok artık. 

West: Kendi sembollerini yaratıp Finaller'e çıkmaları, kulüp tarihinin en yüksek galibiyet sayısına ulaştıklarında o formayı giymeleri ve takımı bu şekilde temsil etmeleri dikkate değer. Diğerleri de daha iyisini yapma umuduyla, bizim geldiğimiz noktaya geldi.    

Wincott: Bu forma ve marka alanı için en kolay şey, taraftarların bir şey istediğini bilmeniz ve onlara istediklerini vermenizdir. 






Yorumlar